torsdag 23. juli 2009

Endelig begynner apporten å bli bra!!

I sommer har eg trent mye på de forskjellige momentene ved apportering. Utgangsstilling, innsitt, gripe apport, holde fast (IKKE tygge), bære, løpe ut og sitte å vente på kommando for å hente. I går satt eg sammen øvelsen og prøvde hele for første gang, og den var perfekt! =D

Alle momentene begynner å sitte bra, men skal fortsette å trene på ett og ett moment og kun sette sammen øvelsen innimellom. Fordelen med å trene på ett og ett moment er at du kan belønne all riktig atferd. Trener man på hele øvelsen og hunden slipper apporten ved innsitt, hva og hvordan skal man da belønne det som var bra? Eg mener ikke at man alltid skal belønne, for da trenger jo hunden aldri å yte max.

Det hender at eg tøyer strikken for langt og at hun slipper apporten under holde trening og da belønner eg ikke. Men da bruker hun å være rask å plukke opp igjen og holde ekstra godt fast for å få den fantastiske lille god biten. ;)

Det er tydelig at hun synes at det er gøy å trene apport, for når vi er ferdig eller har pause og hun ikke får apport gjenstanden av meg. Finner hun en selv og gir meg. Så nå er stue bordet og sofaen fult igjen av sko, leker, flasker, doruller og skittentøy. Hun har nemlig begynt å hente skitten tøy fra kurven for å bytte i godbit. Bra sleip!

Denne artikkelen av Nils Johannesen har eg brukt litt som oppskrift og den har fungert utmerket for meg!

Prøver å trene en del for tiden, men korte økter for Kimmie stakkar er ikke helt frisk. I går begynte hun på kortison og hun har to uker igjen på antibiotika. Hun har fått en kraftig allergisk reaksjon på ett eller annet, og det tok ei uke og fire dyrleger til for å begynne å behandle henne! Det er like mange som det må være svensker for å bytte ei lyspære! :p