onsdag 1. juli 2009

4 hemeligheter for å bli en super trener

Nok en gang har eg sittet til langt på natt og lest om hund på nettet i steden for å legge meg. Kimmie ligger ved siden av meg i sofaen og sover, så det gjør ikke henne noe men det blir tungt å stå opp i morgen også!

Eg fant en intr artikkel om hva man bør tenke gjennom for å bli en bedre trener. Artikkelen er lagt opp til klikker trening, eller trening med en annen betinget forsterker. Her er et utdrag fra artikkelen som er skrevet av Morten Egtvedt.

"Hvis man vil forbedre treningen sin (og det vil vel alle) skal man hele tiden prøve å forbedre seg på en eller flere av disse 4 punktene:

• Timing - hvilken atferd blir forsterket? Kan jeg forsterke mer presist?

• Kriterier - hva må hunden gjøre for å bli forsterket? Bør jeg gjøre treningen enklere eller vanskeligere for hunden?

• Forsterkningsfrekvens - hvor ofte blir hunden forsterket? Belønner jeg ofte nok?

• Forsterkningskvalitet - hvor effektiv er forsterkeren jeg har å tilby hunden? Kan jeg belønne bedre?

Hundeeiere som lykkes med hunden sin gjør det fordi de er flinke med hensyn til disse 4 punktene. Hundeeiere som mislykkes gjør det fordi de ikke trener optimalt med hensyn til disse 4 punktene. Uansett hvilken treningsmetode eller filosofi man sverger til er man underlagt disse "tyngdelovene" for læring…

Hver eneste lille forbedring på en eller flere av disse punktene vil gjøre treningen din mer effektiv. Helt perfekt blir det aldri, men hvis du hele tiden konsentrerer deg om å forbedre deg på disse 4 punktene vil du gjøre det bedre enn de fleste.

Fordelen med å å ha disse 4 punktene å gå etter er at du vet konkret hvor du skal lete hvis du står fast i treningen. Det er ikke lenger nødvendig å finne opp alskens fantasifulle (bort)forklaringer på hvorfor ting går galt. Man slipper å gjette seg til hva som foregår inne i hodet på hunden. Man må også slutte å skylde på at hunden er "ukonsentrert" eller andre bortforklaringer. Hunden kan ikke noe for vår timing, eller våre kriterier. Derimot kan du selv konsentrere deg om å forsterke mer presist, heve eller senke kriteriene, forsterke oftere/bedre osv."

Hele artikkelen til Morten Egtvedt kan leses i sin helhet her .