mandag 20. april 2009

Kurs start og valping =D

Siden eg har hatt så mye å gjøre har eg helt glemt å skrive om første kurs kvelden. Eg var med på den videre kommende gruppen på bronsjemerket og var veldig spent på nivået. Det var veldig stor forskjell på nivået i gruppa og en liker å tro at eg hører med i den bedre halvdelen. :p

Vi begynte med litt teori om selve bronsjemerket også trente vi litt ute etterpå. Det var en rask gjennomgang av øvelsene for Tone ville se litt hvor langt alle hadde kommet. Disse øvelsene gikk vi gjennom: line føring, stå undermarsj, dekk fra holdt, innkalling.

Eg må trene mer på å være selvsikker og gå bestemt, for i følge Glen går jo Kimmie perfekt etter meg. =D Sittopp har hun ikke lært, men prøvde litt nå og det kommer nok fort. Siden eg ikke kan komme neste gang har de lovd å sende meg hjemmelekser på mail, og hjelpe meg litt ekstra på egentreningen. Snakk om oppfølging. :)

Fredagen ble ikke som planlagt pga raset og mange timer omvei, og lørdagen ble heller ikke som planlagt siden Pia fikk valper. Eg drog ut på gården på kvelden og da virket Pia rolig og trøtt, men fant ut etter hvert at hun var sliten etter å ha hatt rier i 5-6 timer uten å få ut en eneste valp. Dyrlegen hadde heldigvis mulighet å se på henne med en gang og vi reiste ned.

Hun kjente beina på en valp som satt 3-4 cm inn i fødselskanalen, bom fast. Så vi bestemte oss for å ta keisersnitt. Det tok over en time før alt var klart for å ta keisersnitt og valpen hadde ikke rørt seg så vi var sikker på at den var død.

Det føltes som om det tok evigheter, men dyrlegene var flinke og fikk ut valpene fort. Den første valpen var livløs når den kom ut og Kristin masserte og ristet den i flere minutter uten at den pustet. Det bare rant ut uendelig mye slim og veske fra munn og nese, men utrolig nok begynte den å puste etter hvert.

Alle valpene fikk vi liv i, og det var nesten for mye liv i de mens dyrlegene sydde igjen Pia. Valpene kravlet og hylte av full hals, mens eg og fredrik prøvde å holde de varme i esken. Streken en av hannene, hadde ordentlig turbo fart og kom seg ut av esken så fort den ble stående alene.

Pia fikk fem valpen, tre hanner og to tisper. Alle virker sunne og friske, men valpene er SVÆRE. Normal vekt er rundt 250 gr, men hannene veide rundt 470-490 og tispene 580 gram. Ikke rart at de satt fast!