torsdag 9. april 2009

Gikk spor i dag =D

I dag sto eg opp kl 7 og Kimmie var en smule trøtt.. Hun våknet ikke før frokosten var servert og syntes at det var helt greit å legge seg igjen etter en liten lufte tur.

På formiddagen tok eg med hun og Lyngstad på en tur, og gu som de løp. Det var bånn gass opp og ned skråninger, de bare hoppet og spratt. Tror de syntes at det var deilig med en tur og at de trengte å få løpe litt i fra seg.

På ettermiddagen trente eg litt lydighet utgangstilling, ligg og bli. Eg brukte avstandsbelønning og la ut en ball hun ikke fikk ta uten værsegod. Kimmie skjønte det fort og prøvde ikke ta ballen uten lov, men har trent litt på det før.

Sist eg gikk spor gikk det ikke akkurat bra, så i kveld la eg et lett spor i skogen ved kennelen. La et spor på ca 200 m og lot det ligge en halv time mens eg luftet Kimmie og trente litt til lydighet. Kimmie tok sporet bra og hadde det hele veien, men hun gikk forbi leken. Eg tror at hun fikk teften av leken, men hvorfor hun ikke tok den vet eg ikke.

Siden eg ikke hadde lagt ut flere leker plukket eg bare opp leken selv, og satte henne på sporet videre. Når hun lå godt i sporet kastet eg leken rett foran henne som belønning. Gjett om hun syntes at det var kult å leke da. Vet ikke helt hvor eg har henne for tiden, men håper at det går fort over! Etter at vi hadde gått spor var Kimmie så trøtt at hun ikke orket å være i stua en gang, så hun lå å sov i buret hele kvelden. Hardt å være hund gitt! hehe

Eg har laget et rituale for spor så Kimmie lettere skal skjønne hva hun skal gjøre.
1) Ikke legge sporet så eg må gå langs det for å komme til spor start
2) Gå bort med selen på og vanlig bånd koblet til halsbånd
3) Sitte i utgangstilling (belønning)
4) Koble om, kaste lina bak, feste bånd på ryggen
5) Gi komando "spor" og vise med hånda