onsdag 29. april 2009

Dagenstrening

Lenge har eg slitt med å lære Kill bakpartskontroll ved bruk av en kloss. Han har etter hvert syntes at det er mer og mer kult med klossen, men hva den skulle brukes til ante han ikke. Han hoppet, spratt, skrevet og alt annet mulig han kunne finne på for å ungå å trakke på klossen. Å legge til rette for at han skulle trakke på den var rett og slett umulig, for han var kjempe flink, til å skreve over klossen.

Men i dag la eg to klosser helt inn til hverandre og han gikk oppå etter 5 sek. Når han først hadde gått oppå gikk han opp gang på gang, så eg tok bort den ene klossen. Og det var ikke noe problem å gå oppå den ene klossen. Eg har tenkt lenge på å prøve med to klosser eller en større kloss, og angrer litt på at eg ikke har gjort det før. Men moro var det at det endelig har begynt å ordne seg.

På kvelden var eg på felles trening på Varden, og Kimmie var kjempe flink. Utgangsstillingen har blitt veldig fin, men hun kan enda finne på å sette rompa bak meg. Fikk tips om å prøve å forutsett når hun kan sette seg skjevt og hjelpe henne inn på plass. evt ikke belønne når hun sitter skjevt. Så i morgen skal eg studere beveglses mønsteret hennes (og mitt) og se om eg ser noen sammenheng.

Fri ved foten og lineføringen kommer seg, men hun detter fort ut. Må trene mer på å kunn gå et par steg og belønne mye, for å få litt mer liv i øvelsen. Bli øvelsene går det like treigt med som altid. Lurer på om eg skal begynne å "fri ut" hver gang eg belønner, om det hjelper vet eg ikke. Avstands belønning med skål, har eg også prøvd og blir å fortsette med det.

Framover må eg få Kimmie til å synes at lek har mer verdi og bli flinkere til å belønne med lek. Hvis eg skal velge fire øvelser å fokusere mest på de neste to ukene så blir det: Bli øvelser, fri ved foten, apport og bakpartskontroll.

Må prøve å få trent litt i morgen også før kurset og henge i fram over så eg får tatt bronsjemerket og appellprøven før sommeren. Men nå er det natt :)